Rozwój biznesu dzięki treści

Każdy biznes, aby się rozwijać musi stale przyciągać uwagę klientów – i tych obecnych i tych potencjalnych. W szczególności tyczy się to firm, które są obecne ze swoją ofertą w Internecie. Strona www już dawno przestała być jedynie wizytówką firmy. Obecnie, to niezwykle istotne narzędzie budowania wizerunku przedsiębiorstwa i jego komunikacji z otoczeniem. Jak zatem przyciągnąć zainteresowanie wspomnianego otoczenia? Wiele firm koncentruje się na stworzeniu atrakcyjnie wyglądającej strony i przejrzystej oferty. Można jednak iść o krok dalej i wykorzystać content marketing. Czym jest to narzędzie i jak może pomóc?

W skrócie, content marketing, który w ostatnim czasie bardzo zyskał na popularności, to wszelkie działania sprowadzające się do dostarczania wartościowych treści użytkownikom Internetu,
a w wypadku firmy – jej potencjalnym klientom. Te treści mogą być bardzo różne – mogą to być porady, przepisy, przewodniki, instrukcje, galerie zdjęć, filmy instruktażowe. Lista jest długa. Celem dostarczania takich treści są zdobycie zaufania klientów i budowa długotrwałych, pozytywnych relacji, opartych na profesjonalnym wizerunku firmy, która troszczy się o potrzeby swoich klientów. Nie można przecież mieć nadziei, że ktoś przypadkiem wpisze adres internetowy firmy i dzięki temu będzie miał okazję zapoznać się z oferowanymi przez nią usługami.

Kilka statystyk – już ponad 90% polskich firm posiada stały dostęp do Internetu. Według badań GUS, w roku 2012 ponad 60% z nich posiadało własną stronę internetową. Tendencja jest oczywiście wzrostowa. Jednak, jak się okazuje, nadal ponad 50% firm posiadających witrynę www wykorzystuje ją jedynie do prezentacji swoich wyrobów i usług*. Jest zatem jeszcze dużo do zrobienia pod kątem treści na stronach www firm.

Pytania, które się nasuwają, to o jakie treści na stronie www chodzi i w jaki sposób mogą one pomóc w rozwoju biznesu? Przede wszystkim, należy się zastanowić czego potrzebują klienci naszej firmy? Co odpowie na ich pytania? Jakie pytania zadają? W skrócie – co spowoduje, że klikną ten jeden raz więcej i zostaną na stronie dłużej? Tajemnica content marketingu polega na udzieleniu poprawnych odpowiedzi na powyższe pytania. Możemy szukać takich pytań i odpowiedzi na nie w oparciu o rozmowy z obecnymi klientami, przeszukując fora dyskusyjne lub korzystając z narzędzi badających zapytania w wyszukiwarkach. Często warto zacząć od podpowiedzi Google.

Nietrudno się na przykład domyślić, że osoba wchodząca na stronę sklepu z wyposażeniem wnętrz może być zainteresowana poradami architektonicznymi, dotyczącymi urządzania mieszkania. Firma zajmująca się przeprowadzkami, może podpowiadać klientom jak odpowiednio zabezpieczać delikatne przedmioty, albo jak się spakować, tak aby po przeprowadzce łatwo odnaleźć wszystkie potrzebne rzeczy. Gabinet stomatologiczny, może radzić jak odpowiednio dbać o profilaktykę zębów i poprawnie wykorzystywać dostępne narzędzia, na przykład szczoteczki czy nici dentystyczne.  Realizacja strategii content marketingowej nie jest droga, sprowadza się w dużej mierze do budowania odpowiednich, ciekawych treści. Wymaga za to inwestycji czasu i pracy, bowiem bardzo ważna jest jakość tworzonego contentu (ang. content – treść, zawartość). Decydując się na publikację porad trzeba mieć świadomość, że najprawdopodobniej nie będzie to ani pierwsza, ani jedyna wskazówka tego typu. Dlatego właśnie koniecznie trzeba napisać tekst profesjonalnie, skorzystać z opinii eksperta, dodać wysokiej jakości zdjęcia i materiały wizualne. Profesjonalne prowadzenie działań content marketing wymaga określenia celu, w jakim będziemy tworzyć teksty (na podstawie wcześniejszej analizy potrzeb), wyboru stylu komunikacji z odbiorcami, ustalenia długości i częstotliwości publikacji treści, a nawet określenia zasad cytowania, linkowania, formatowania, numeracji. Dzięki temu prowadzone działania nie będą chaotyczne i nieprzemyślane, co negatywnie odbiłoby się na ich efektywności.

A w jaki sposób content marketing może pomóc w rozwoju firmy? Należy wymienić co najmniej kilka ważnych korzyści:

  • Dodatkowy ruch na stronie, co może przełożyć się na wzrost sprzedaży.
  • Efekt marketingu wirusowego – internauci chętnie polecają sobie nawzajem wartościowe
    i ciekawe miejsca w sieci.
  • Wyższą ocenę strony internetowej w Google, dzięki czemu łatwiej będzie ją odnaleźć. Google ceni i ułatwia pozycjonowanie stron, które zawierają unikalne, interesujące materiały. Przez wiele lat, aż do wprowadzenia aktualizacji algorytmu Google o wdzięcznej nazwie Panda,
    (w Polsce w 2011 roku) większość webmasterów nie zauważała problemu unikalnych treści. Jednak ta aktualizacja (oraz jej kolejne wersje) zaczęła mocno promować strony zawierające takie unikalne treści i materiały. Od co najmniej roku należy przyjąć tworzenie unikalnych treści za konieczne. Dotyczy to artykułów, porad, cenników, opisów usług oraz produktów. Warto zaznaczyć, że strona, która zawiera informacje skopiowane z innych serwisów jest bardzo nisko oceniana lub wręcz wykluczona z wyników wyszukiwania (najczęściej takie podstrony trafiają do „suplement index”).
  • Wizerunek eksperta, który pomoże zbudować postrzeganie firmy jako profesjonalnej
    i godnej zaufania.
  • Ciekawe wyróżnienie spośród konkurencji, która często wciąż nie docenia roli wartościowych treści na stronie internetowej, dzięki czemu strona na dłużej zapadnie odwiedzającym
    w pamięci.

Jak w każdej, także i w tej formie promocji najważniejszy jest pomysł. Im większa kreatywność
i znajomość oczekiwań klientów, tym większa efektywność i szansa na sukces na bardzo wymagającym rynku internetowym. Co więcej – realizacja strategii content marketingu powinna być procesem ciągłym, stale badanym i poprawianym. Trzeba pamiętać też, że w oczach klientów obronić się może tylko najwyższy poziom merytoryczny publikowanych treści. W końcu Internet jest wręcz przepełniony informacjami i danymi średniej jakości.

* - Millward Brown SMG/KRC, “Rewolucja Internetowa bez Granic”: http://gxbo-poland.appspot.com/content/static_file/Internetowa%20Rewolucja%20bez%20Granic%20Millward%20Brown%20SMG_KRC%202012.pdf Główny Urząd Statystyczny, “Wskaźniki społeczeństwa informacyjnego w Polsce”: http://www.stat.gov.pl/cps/rde/xbcr/gus/nts_spolecz_inform_w_polsce_10-2012.pdf

Autor: dr Paweł Strykowski, Whitepress.pl 

___ Wydrukuj
PODZIEL SIĘ:

Formularz zgłaszania uwag