10 start-upowych pułapek, których należy unikać

Powszechnie twierdzi się, że najlepiej uczy się na własnych błędach. Jednak nic nie stoi na przeszkodzie, aby zaczerpnąć wiedzę od innych. Wnioski z cudzych doświadczeń mogą stać się wspaniałą lekcją, również dla przedsiębiorców. Prezentujemy zatem najczęściej występujące pułapki w świecie biznesu, których można uniknąć.

 

 pułapki w bzinesie

 

  1. Nieodpowiednie zarządzanie czasem

Produktywność nie oznacza pracy po godzinach. Gdy na rzeczy mniej ważne poświęca się zbyt wiele czasu, priorytety spychane są na bok. Warto zatem rozpoczynać dzień pracy wcześniej i starać się swoim zadaniom nadać wartość – istotne sprawy najlepiej załatwiać od razu. Rzeczy, takie jak odpisywanie na maile (czasochłonne, a mniej ważne), lepiej zostawić na później.

 

  1. Zapominanie o rodzinie

Zaangażowanie w projekt, szczególnie w początkowej fazie, potrafi przyćmić inne sprawy. Niestety, najczęściej cierpią na tym najbliżsi. Warto więc pamiętać o tym, by nie dać się zwariować i nie zapominać o życiu prywatnym. Poza tym, to właśnie w rodzinie można znaleźć wsparcie dla własnych inicjatyw, więc dobrze jest doceniać i odwzajemniać tę pomoc.

 

  1. Wypalenie

Są ludzie, którzy nawet po powrocie do domu wciąż są w pracy. Nieustannie rozmyślają o obowiązkach i sprawach, które należy załatwić. Praca po godzinach, zajęte weekendy, brak odpoczynku… To wszystko prowadzi do wypalenia. Każda firma powinna w swoim wewnętrznym statucie ustalić normowane godziny pracy i ogólne zasady funkcjonowania. Z kolei szefowie i managerowie powinni zachęcać swoich pracowników do zachowania równowagi między życiem zawodowym a prywatnym. W końcu wypoczęty i zadowolony pracownik wykonuje swoje obowiązki o wiele efektywniej.

 

  1. Statystyki i dokumenty

W firmie powinny znaleźć się dwie najważniejsze osoby, którym przedsiębiorca może ufać: prawnik i księgowy. Ten pierwszy będzie chronił firmę, a drugi będzie odpowiadał za kontrolę finansów i unikanie zobowiązań podatkowych. Bez nich można wpaść w poważne tarapaty, więc warto inwestować w takich pracowników już od samego początku.

 

  1. Małe porażki, wielkie sukcesy

Czasem drobne potknięcia potrafią zachwiać początkującym przedsiębiorstwem. Warto zatem uświadomić sobie, że są to zwykłe przystanki na drodze do czegoś większego. W momencie gdy firma nie prosperuje najlepiej, dobrze jest wynajdywać drobne sukcesy i nimi motywować wszystkich pracowników do działania.

 

  1. Poświęcenie zdrowia

Dla wszystkich ciężko pracujących, szczególnie za biurkiem, obowiązkiem powinna być aktywność fizyczna. Przemęczenie, słaba kondycja i brak zdrowia nie tyko wpływają na efektywność, ale i na wygląd. W przypadku spotkań biznesowych, np. inwestorami, warto wyglądać dobrze i odpowiednio reprezentować firmę.

  1. Oczekiwanie na pomysł

To, co blokuje ludzi przed zakładaniem interesu, to oczekiwanie na najlepszy pomysł. Czy nie jest to fatalny błąd? Każda osoba myśląca o biznesie powinna zadać sobie pytanie: Jaki problem chciałbym rozwiązać? Idee pojawią się od razu, a przede wszystkim będą to realne pomysły, na które istnieje popyt. Nie pozostaje nic innego, jak działać.

 

  1. Zaciąganie długów

Rozważanie kredytów już na początki biznesowej drogi to poważny błąd. Tak naprawdę, im dłużej start-up potrafi utrzymać się na rynku bez pomocy finansowej z zewnątrz, tym jest on silniejszy. Zatem decyzje o pożyczkach i ratach kredytowych najlepiej odwlekać do ostatecznego momentu i własnymi siłami rozwijać firmę.

 

  1. Dokumentacja

Praca nad start-upem wymaga ogromnego nakładu pracy. Aby lepiej organizować swoje obowiązki, a także monitorować wszystkie decyzje i działania, dobrze jest założyć dokumentację. Zapisywanie i archiwizowanie wprowadzi porządek i usprawni funkcjonowanie firmy.

 

  1. Rady od życzliwych

Niestety bardzo często, zwłaszcza w Polsce, można spotkać się z podejściem „ja wiem lepiej”.  Tak naprawdę, wśród rad życzliwych trudno znaleźć istotne i cenne wskazówki. O wiele lepiej jest zasięgać opinii ekspertów, których doświadczenie potrafi wiele wnieść do biznesu. Dzięki temu można diametralnie zmniejszyć ryzyko prowadzonych działań.

 

Źródło: http://tech.co/startup-pitfalls-2012-10

___ Wydrukuj
PODZIEL SIĘ:

Formularz zgłaszania uwag