Trendy w e-usługach

Gorące w ostatnich latach trendy na rynku e-usług to między innymi:

  • e-learning;
  • serwisy społecznościowe;
  • oprogramowanie działające on-line.

 

E-learning czyli edukacja przez Internet

Coraz większą popularność zdobywają witryny pozwalające na naukę przez Internet. Ich zaletą dla uczących się jest możliwość odbycia kolejnej lekcji w dowolnym miejscu i czasie. To nie tylko wygoda - wiele osób w innym przypadku nie byłoby w stanie wygospodarować czasu na naukę.

Dla przedsiębiorców świadczących usługi e-learningu największą zaletą jest możliwość zwiększania skali biznesu bez proporcjonalnie dużego wzrostu kosztów. Gdy zostanie już przygotowane oprogramowanie oraz materiały szkoleniowe, obsługa tysiąca uczniów będzie niewiele droższa niż obsługa setki. W ramach e-learningu organizować można nie tylko duże projekty w rodzaju regularnych studiów. Bardzo popularne są kursy językowe albo specjalistyczne.

Serwisy społecznościowe

Serwisy społecznościowe to witryny, które przełamują klasyczny model stron Internetowych, charakteryzujący się jednokierunkowym przepływem informacji od redakcji do czytelników. Treść takich serwisów tworzona jest przez samych użytkowników. Przedsiębiorca ogranicza się do stworzenia witryny - oprogramowania, dzięki któremu użytkownicy będą tworzyć treści i społeczność. Serwisy takie mogą skupiać miłośników podróży, gotowania, młode mamy, lub wszelkie inne grupy osób o podobnych zainteresowaniach i potrzebach.

Zalety takiego biznesu dla przedsiębiorcy to przede wszystkim brak konieczności kosztownego przygotowywania treści. Koszt utrzymania redakcji jest zwykle jednym z głównych kosztów prowadzenia klasycznego serwisu Internetowego - jego brak to jedna z większych zalet serwisów społecznościowych. Do źródeł generowania zysków można w tym przypadku zaliczyć:

  • reklamy;
  • opłaty za dostęp do części zawartości serwisu lub poszczególnych jego funkcjonalności;
  • opłaty za dostęp do usług premium.

Oprogramowanie pracujące on-line (ASP, SAAS)

Silnym trendem w ostatnich latach jest przenoszenie do Internetu oprogramowania, które dotąd kojarzyło się raczej z komputerem stacjonarnym. Polega to na przeniesieniu dobrze znanych użytkownikowi typów oprogramowania do Internetu i udostępnieniu ich w formie strony internetowej obsługiwanej przez przeglądarkę WWW. Popularnym przykładem są:

  • pakiety biurowe (edycja tekstu, arkusz kalkulacyjny, program do prezentacji) - Google Docs, Zoho czy ThinkFree;
  • programy do zarządzania zadaniami;
  • programy do pracy grupowej;
  • programy pomocne w prowadzeniu firmy (np. wystawianie faktur).

Zaleta takiego oprogramowania to:

  • jego dostępność z dowolnego miejsca - użytkownik może z dowolnego komputera wystawić fakturę lub sprawdzić pozycje w kalendarzu; nie musi również martwić się o zabezpieczenie kopii danych na wypadek awarii;
  • możliwość pracy grupowej - dostęp do danych współpracowników lub wręcz wspólna praca nad jednym dokumentem.

Typowy model płatności za oprogramowanie on-line to subskrypcja - za program nie płaci się jednorazowo, ale w ramach abonamentu. Dla użytkownika brak jednorazowej, dużej opłaty jest często zaletą. Przedsiębiorcy natomiast pozwala uzyskać łącznie większą cenę za swój produkt niż przy klasycznej, jednorazowej opłacie. Ponadto, producenci oprogramowania on-line praktycznie nie muszą martwić się o piractwo.

___ Wydrukuj
PODZIEL SIĘ:

Formularz zgłaszania uwag