Co to jest B2B?

Na rynku istnieje wiele bardziej lub mniej precyzyjnych definicji pojęcia Business-to-Business  (B2B). Zgodnie z definicją Wikipedii, „B2B (ang. Business to Business) to nazwa relacji występujących pomiędzy firmami". Krótko mówiąc jest to zespół relacji pomiędzy:

  • firmą a innymi firmami - pośrednikami
  • dostawcami
  • dystrybutorami
  • punktami sprzedaży i świadczenia usług
  • oraz innymi partnerami biznesowymi.

W relacjach B2B istotną rolę odgrywają elektroniczne systemy teleinformatyczne usprawniające transakcje biznesowe w układzie dostawcy-odbiorcy, czy producenci-dystrybutorzy.

Rynki B2B

Wymiana handlowa pomiędzy uczestnikami w modelu B2B odbywa się głównie na dwa sposoby, poprzez:

  • rynek wertykalny (pionowy) - jest to wymiana handlowa w obrębie jednego sektora, bądź branży,
  • rynek horyzontalny (poziomy) - są to transakcje handlowe pomiędzy firmami z różnych branż.

Sposób organizacji wymiany handlowej w relacjach B2B

Wyróżnić możemy dwa modele wymiany handlowej realizowanej w ramach B2B:

  • aukcyjno - przetargowy - w tym wypadku zastosowanie ma elektroniczne narzędzie negocjacji handlowych. Dochodzi tutaj do porównania cen oferowanych przez różnych dostawców za podobny towar i możliwości wyboru najkorzystniejszej oferty poprzez zastosowanie narzędzi aukcyjnych,
  • eProcurement - inaczej zwany elektronicznym systemem obsługi zaopatrzenia (system katalogowy). W tym wypadku chodzi o sposób organizacji procesu zaopatrzenia, od momentu otrzymania zlecenia przez dostawcę, aż do realizacji płatności przez odbiorcę. W ramach tej wymiany platformą B2B są katalogi elektroniczne i systemy informatyczne obsługujące zakupy.

W Internecie, platformy B2B pojawiają się głównie w postaci:

Głównymi procesami zachodzącymi w relacjach B2B pomiędzy firmami są:

  • ofertowanie
  • realizacja zamówień
  • serwisowanie
  • zaopatrzenie
  • magazynowanie
  • płatności

Rozwiązania teleinformatyczne w postaci platformy Internetowej, bądź dedykowanych aplikacji umożliwiają realizację tych procesów w formie elektronicznej dzięki integracji baz danych firmy A z systemem magazynowym, sprzedaży i płatności oraz produkcji firmy B.

Funkcjonalność systemu B2B może zapewnić elektroniczny obieg dokumentów handlowych, takich jak:

  • faktury
  • zamówienia
  • zgłoszenia serwisowe
  • potwierdzenie dostępności towaru

pomiędzy firmami uczestniczącymi w wymianie B2B. Elektroniczny obieg tych dokumentów polega na automatyzacji procesów biznesowych; np. zamówienie na towar jest automatycznie przyjmowane do realizacji i uruchamia proces wystawienia i wysłania faktury zamawiającemu. Częstymi narzędziami wspierającymi te procesy są:

  • extranet - zdalny, bezpieczny dostęp do sieci jednego przedsiębiorstwa dla innych przedsiębiorstw i ich systemów informatycznych
  • elektroniczne giełdy towarowe.

Przykłady:

Przykładem ilustrującym funkcjonowanie B2B w układzie horyzontalnym (współpraca firm z różnych branż) są następujące platformy handlu elektronicznego:

  • X-Trade - świadczenie  usług w zakresie transakcji elektronicznych oraz tworzenie rynków branżowych
  • Marketplanet.pl - dystrybutor ogólnych, powszechnie dostępnych rozwiązań e-commerce
  • Polska Platforma Przetargowa (PWPW) - platforma handlu w systemie aukcyjnym jak również katalogowym (e-procurement)

Przykładem na współpracę firm w ramach jednej branży (układ wertykalny) są:

 

 

___ Wydrukuj
PODZIEL SIĘ:
Newsletter

Otrzymuj informacje o ciekawych wydarzeniach ze świata e-biznesu


Formularz zgłaszania uwag