Wywiad z Rafałem Markiem (Onet.pl) - marketing internetowy

Rafał Marek z Onet.pl, od kilkunastu lat zajmuje się marketingiem internetowym, rozwojem reklamy internetowej w różnych jej postaciach

Rafał Marek, Onet.pl

- W swojej prezentacji na Akademii e-biznesu w Rzeszowie omawiał Pan zagadnienia marketingu internetowego. Zacznijmy więc prowokacyjnie… Czy dobremu e-biznesowi potrzebny jest w ogóle e-marketing? Przecież jeżeli stworzymy rewelacyjną usługę, to użytkownicy sami się o niej dowiedzą!

Trudno jest mi sobie wyobrazić jakikolwiek e-biznes, bez działań  reklamowych, marketingowych na rzecz tego e-biznesu. Użytkownicy, potencjalni klienci nie dowiedzą się o korzyściach, zaletach  danej usługi, czy to w Internecie, czy poza nim, jeśli o nich nie poinformujemy. Co więcej, samo posiadanie strony internetowej nie zapewni sukcesu, bo jak użytkownik może trafić na taką stronę internetową, jeżeli nie będzie o niej informacji w wyszukiwarce, w stronach katalogu, informacji na stronach portali, serwisach społecznościowych, itd. Odpowiadając wprost, nie wyobrażam sobie prowadzenia działań e-biznesowych  bez prowadzenia jakichkolwiek działań e-marketingowych, popularyzujących daną usługę w Internecie.

- Przejdźmy więc do konkretnych rozwiązań e-marketingu. Chyba najpopularniejszym ze sposobów reklamy są linki sponsorowane w wyszukiwarkach (SEM). Często usłyszeć można, że w płatne linki w Google i tak nikt nie klika, a lepiej inwestować w pozycjonowanie. Jak się Pan odniesie do takiej opinii? Lepsze jest SEO czy SEM?

Poruszamy temat, który jest nieskończony. Osoby i firmy, które zajmują się pozycjonowaniem, bardzo bronią korzyści aspektów pozycjonowania. Z kolei firmy, które oferują linki sponsorowane, podkreślają korzyści i zalety tego sposobu reklamy. Ja uważam, że obecnie na rynku panuje tendencja, aby łączyć te dwa aspekty. Pamiętajmy, że linki sponsorowane w większości przypadków opierają się o model CPC –  reklamodawca płaci tylko i wyłącznie wtedy, gdy potencjalny klient, osoba zainteresowana, kliknie w tą reklamę. Zatem, jeżeli nikt nie kliknie, nie ma opłaty, nie ma ryzyka. W przypadku pozycjonowania należy pamiętać o tym, że nie mamy tutaj żadnych gwarancji. Dzisiaj dana strona, która jest na pierwszym miejscu, jutro może być na miejscu dziesiątym lub nawet poza pierwszą stroną. I to jest problem. Zatem trudno jednoznacznie wskazać faworyta. Dzisiejsze tendencje i praktyka pokazują, że łączenie tych dwóch aspektów, SEO, czyli pozycjonowania i SEM, czyli marketingu wyszukiwarkowego, przynosi najlepsze korzyści.

Rafał Marek, Onet.pl

- Jednym z najbardziej standardowych (podstawowych) metod e-reklamy jest prowadzenie kampanii banerowych. Czy poleca Pan ten sposób reklamowania się? Czy takie działania nie są czasem mało efektywne biorąc pod uwagę dość niskie wskaźniki CTR czy tzw. efekt „ślepoty banerowej”?

Zdecydowanie kampanie banerowe są godne polecenia. Wszystko zależy od tego, jaki cel marketingowy ma reklamodawca. Nie wyobrażam sobie działań w Internecie innych niż kampanie banerowe, w sytuacji, gdy chcemy osiągnąć wysoką świadomość marki, gdy reklamodawca chce poinformować o nowym produkcie, gdy reklamodawca chce osiągnąć szeroki zasięg w Internecie. Kampanie banerowe są do tego najlepszym narzędziem. A mierzenie kampanii banerowych wyłącznie CRT-em jest nieporozumieniem. CRT jest pewnego rodzaju wskaźnikiem, który pokazuje nam ilu użytkowników kliknęło. Nie pokazuje nam ilu zobaczyło reklamę. A to również jest efekt pozytywnych kampanii banerowych. Zatem kampanie banerowe w zależności od tego, co chce osiągnąć reklamodawca, również powinny być uwzględniane w mediaplanach, w działaniach marketingowych małych, dużych firm reklamodawców, którzy chcą osiągnąć jakieś konkretne wizerunkowe cele w Internecie.

Rafał Marek, Onet.pl

- Przejdźmy teraz do e-mail marketingu. Czy każdy e-biznes może stosować reklamę poprzez e-mail? Na pewno jest ona dość popularna wśród sklepów internetowych, a czy inne e-biznesy mogą ją z sukcesem wykorzystywać?

Oczywiście, że tak. E-mail marketing jest o tyle fajnym i interesującym narzędziem marketingu on-line, że pozwala reklamodawcy bezpośrednio na budowanie relacji z potencjalnym klientem. Zdecydowanie jest to jedno z najbardziej efektywnych narzędzi w marketingu internetowym. Nie ma żadnych przeciwwskazań do tego, aby nie podejmować i nie korzystać z narzędzi, które mają bardzo wysoką skuteczność i efektywność. Koszty e-mail marketingu nie są wysokie w porównaniu do innych dostępnych narzędzi. Zatem jest to narzędzie godne polecenia nie tylko sklepom internetowym, ale wszelkim innym różnym firmom, które prowadzą e-biznes.

- Chyba każdy reklamodawca oczekuje zwrotu z inwestycji w SEO, SEM czy e-mail marketing. W jaki więc sposób i jakimi wskaźnikami mierzyć np. zwrot z działań SEO? Czy jesteśmy w stanie w ogóle dobrze i obiektywnie dokonać pomiaru w tej dziedzinie?

Zdecydowanie tak. Nie tylko możemy - dlatego, że systemy reklamowe nam to umożliwiają- ale z punktu widzenia wydawania pieniędzy, powinniśmy mierzyć efekty każdej kampanii. Klasycznym i najpopularniejszym wskaźnikiem służącym do mierzenia efektów kampanii jest ROI, zwrot z inwestycji. To jest porównanie wydatków, jakie reklamodawca poniósł na daną kampanię, do efektów, jakie osiągnął, jeżeli to była sprzedaż, jeżeli to były kliki, liczba użytkowników. To wszystko możemy jakby zmierzyć, porównać i na  koniec dnia zestawić  wydatki z przychodami,  z korzyściami, jakie reklamodawca uzyskał.

- I pytanie na koniec… Jakie w Pana opinii czekają nas zmiany w e-marketingu w najbliższych 5, 10 latach? Jakie trendy będziemy obserwować?

Nie wiem, czy ktokolwiek jest w stanie powiedzieć, co czeka nas w Internecie w marketingu internetowym za 10 lat. Internet zmienia się dziś tak szybko, że chyba nikt nie jest w stanie tego przewidzieć. To, co możemy wskazać  już dzisiaj, to zdecydowanie obszar mobilny. Mobile marketing rozwija się bardzo dynamicznie, korzystamy z urządzeń przenośnych w wielu, różnych miejscach, w związku z tym Internet i marketing internetowy przenosi się także do mobile. Bardzo mocno rozwijają się również serwisy social mediowe. Użytkownicy coraz więcej czasu spędzają na serwisach społecznościowych, różnych, nie tylko w Facebooku - tam również zaczynają się pojawiać marketerzy, którzy zaczynają to w jakiś sposób monetyzować i przekładać na korzyści marketingowe. Takich trendów jest bardzo wiele. Bardzo mocno rozwija się technologia mierząca i agregująca różnego rodzaju dane o użytkownikach, o tym co oni robią w Internecie, jak spędzają czas, ile tego czasu spędzają na poszczególnych serwisach. To wszystko pozwala budować pewnego rodzaju profile, pozwala na agregowanie tych informacji, łączenie z narzędziami marketingowymi i taki dobór reklamy, środków, który w efekcie pozwala na prowadzenie jeszcze bardzie efektywnych działań w marketingu internetowym.

 

http://www.web.gov.pl/aktualnosci/19_2322_wywiad-z-rafalem-marek-onet-pl-marketing-internetowy.html

___ Wydrukuj

Formularz zgłaszania uwag