Wykorzystanie internetu w polskich przedsiębiorstwach

Według ostatnich badań Głównego Urzędu Statystycznego opublikowanych 1 kwietnia 2010 w raporcie na temat wykorzystania technologii informacyjno-telekomunikacyjnych 43% polskich przedsiębiorstw nie posiada własnej strony internetowej.  

Odsetek ten stanowią głównie małe przedsiębiorstwa, które na co dzień korzystają z komputerów. 88% z nich ma dostęp do internetu, a 15% dokonuje zakupów i sprzedaży w sieci. Jednak, jak twierdzą eksperci, firmy te nadal nie doceniają wartości posiadanie własnej strony internetowej.

W znacznej większości to duże przedsiębiorstwa, zatrudniające ponad 250 pracowników posiadają własny adres www. Jest ich 88,2%. Niewiele gorzej sytuacja przedstawia się w firmach średnich, zatrudniających do 50 pracowników, gdzie wskaźnik ten wynosi 79,2%. Najniższy odsetek stanowią przedsiębiorstwa małe, zatrudniające do 50 pracowników. W ich przypadku zaledwie 51,9%  może pochwalić się własną stroną.  Badania przeprowadzone przez GUS nie objęły firm zatrudniających poniżej 10 osób, ale według opinii ekspertów, sytuacja w najmniejszych przedsiębiorstwach jest dużo gorsza.

 

 

Odsetek firm, które posiadają stronę internetową, z podziałem na wielkość przedsiębiorstwa. Dane GUS

Źródło: http://g.gazetaprawna.pl/p/_wspolne/pliki/190000/i02_2010_068_000_008a_001_190478.jpg

 

A jakie jest przeznaczenie stron internetowych wśród 57% przedsiębiorstw, które je posiadają? Według raportu najczęściej firmowa strona to miejsce prezentacji produktów i cennika świadczonych usług - tak jest w przypadku 42% przedsiębiorstw. W przypadku kolejnych 35% strona zapewnia ochronę danych osobowych lub homologacji bezpieczeństwa. Co piąta firma dzięki stronie realizuje swoje zamówienia. Wśród pozostałych funkcji znalazły się: informowanie o wolnych stanowiskach pracy, przesyłanie dokumentów aplikacyjnych, zamówienia i rezerwacji online.

Według powszechnego powiedzonka jeżeli czegoś nie ma w internecie, to znaczy, że nie istnieje w ogóle. W dzisiejszych czasach ta reguła dotyczy przede wszystkim biznesu. – Polscy przedsiębiorcy wciąż nie są powszechnie świadomi wagi internetu we współczesnym biznesie. A ten jest ogromny. (...) dla 60 proc. użytkowników sieci brak firmowej strony www to jasny sygnał: tej firmy po prostu nie ma – mówi Michał Łebkowski, dyrektor generalny agencji zajmującej się kreowaniem e-wizerunku firm.

Jak Polska wygląda na tle innych krajów? W Europie średni wskaźnik dla firm posiadających własną stronę www wynosi 67%. Liderem w tym zakresie jest Dania ze wskaźnikiem 84%, a zaraz za nią Finlandia i Niemcy.

 

 

Odsetek firm, które posiadają własną stronę internetową, z podziałem na państwa. Dane Eurostat

Źródło: http://g.gazetaprawna.pl/p/_wspolne/pliki/190000/i02_2010_068_000_008a_001_190478.jpg

 

Jak podkreśla "Dziennik Gazeta Prawna", przedsiębiorstwa brak własnej strony internetowej argumentują wysokimi kosztami tego typu przedsięwzięcia. Eksperci przekonują jednak, że na stworzenie estetycznej i użytecznej strony można przeznaczyć już 1,5-2 tys. zł., a jej roczne utrzymanie to wydatek rzędu 200 zł.

 

Źródło: stat.gov.pl, gazetaprawna.pl

___ Wydrukuj

Formularz zgłaszania uwag