Akademia e-biznesu - Wizja rozwoju e-usługi - 7 listopada, Gdańsk

Piętnasta konferencja „Akademii e-biznesu” zaplanowana na siódmego listopada dotyczyła wizji rozwoju e-usługi. O godzinie dwunastej w gdańskim Hotelu Scandic zaczęli zbierać się uczestnicy oczekujący odpowiedzi na nurtujące ich pytania. Wielu z nich w swoich planach na przyszłość uwzględniało zaistnienie w e-świecie z nowymi propozycjami. Inni z kolei szukali porad na temat tego jak rozwijać istniejące produkty. Wśród słuchaczy dominowali młodzi przedsiębiorcy, lecz nie brakowało także osób odbiegających wiekiem od średniej w e-biznesie.

Akademia e-biznesu - Gdańsk

Cykl życia produktu. Długookresowa strategia komunikacyjna

Spotkanie z Dianą Sinkiewicz, szefową Polskiej Grupy Szkoleniowej „Humanika” uświadomiło wszystkim, jak ważne jest śledzenie rozwoju i ewolucji ich e-produktów czy e-usług. Trwanie  w e-biznesie zależy od wręcz natychmiastowego reagowania na to, co się z nim dzieje. W sieci zmiany zachodzą znacznie szybciej niż to ma miejsce w świecie „analogowym”. E-usługi bowiem starzeją się szybciej, a na ich miejsce gotowe są natychmiast wskoczyć nowe, przygotowane przez konkurencję. Pani Diana Sinkiewicz podkreślała, że niezbędne jest ciągłe analizowanie ewolucji naszego e-produktu, by móc zareagować na każdym etapie jego rozwoju. Ponieważ każde działanie w Internecie wiąże się z wydatkami, mowa była również o inwestycjach odtworzeniowych i związanych z tym kosztami stałymi i zmiennymi. Gdy produkt prowadzi mała, jednoosobowa firma, z małymi kosztami stałymi, mimo kryzysu potrafi sprawnie działać. Gorzej, gdy zatrudnionych jest kilku fachowców i przez dłuższy okres buduje się sprawnie działający zespół. Roztrwonienie tego majątku może doprowadzić firmę do ruiny. Każde działanie w sieci wiąże się z wydatkami, dlatego była mowa również o inwestycjach odtworzeniowych i związanych z tym kosztami stałymi i zmiennymi. Bez rzetelnej analizy, bez racjonalnego regulowania obu składowych wydatków można wpaść w pułapkę finansową, z której wyjście będzie bardzo trudne.

Przedstawiciel firmy Miastoszkolen.pl – pan Łukasz Jarzembowski - w swoim wystąpieniu zaprezentował temat dotyczący długoterminowych kanałów sprzedaży - SEO/SEM, content marketing, e-mail marketing. Opowiadał o edukowaniu i budowaniu pozycji eksperta na rynku e-usług oraz o akcjach promocyjnych z partnerami biznesowymi. Jak podkreślał, dobry marketing jest aspektem niemal decydującym o trwaniu produktu na rynku.

Zasoby i inwestycje niezbędne do kontynuowania e-usługi. Trwałość i ciągłość projektu - stabilne źródła przychodów

Krzysztof Grybinko z Inkubatora Naukowo-Technologicznego mówił o finansowaniu rozwoju e-produktów. Zwracał uwagę na konieczność zadbania o trwałe źródła przychodów i wyjaśnił jak zrealizować związane z tym plany. Podkreślał również, że nie zawsze rozwój e-produktu lub wprowadzenie nowej e-usługi da się sfinansować z własnych zasobów. Trzeba zadbać zatem o zewnętrzne źródła finansowania, np. pozyskanie inwestorów  czy udział w  programach unijnych. Tutaj poruszone zostały także  kryteria odpowiedniego wyboru funduszu/inwestora oraz krótkie przedstawienie niezbędnych kwestii do przygotowania na spotkanie z inwestorem. Prelegent podkreślił również, że należy na bieżąco monitorować rynek, śledzić podobne produkty, konkurować cenami czyli urealniać i minimalizować koszty wytworzenia usługi. Każde z tych działań i wiele innych przyczynia się do utrzymania przy sobie potencjalnego klienta, który jest źródłem dochodu.

 

 akademia e-biznesu

 

Elastyczność i niezawodność e-usługi i e-firmy

Przedostatnia prelekcja dotyczyła elastyczności i niezawodności e-usługi i e-firmy. Pan Borys Glass-Brudzinski opowiadał o postępującej informatyzacji społeczeństw, tzw. wysokorozwiniętych, która powoduje gruntowne przeobrażenia w środowisku biznesowym. Modernizacji ulegają także struktury informacji. Firmy stoją zatem przed wyzwaniem przeformułowania dotychczasowych strategii zarządzania, opierając je na zaawansowanych procedurach komunikacyjnych – e-biznesowych.

 

Pan Bartosz Burek z firmy jakdojade.pl w swoim wystąpieniu podkreślił, że szukanie finansowania z funduszy EU bywa niebezpieczne. Wszystko zależy od tego, czy firma powstawała po to, żeby dostać dotację czy też dotacja była wsparciem we wczesnym etapie rozwoju. W jego przypadku najpierw powstała firma i produkt. Dopiero później pojawiła się koncepcja wykorzystania pieniędzy z działania 8.1 w Programie Operacyjnym Innowacyjna Gospodarka. Otrzymana dotacja miała na celu wsparcie ich działań w pierwszej fazie rozwoju projektu. Głównie polegało to na dodawaniu nowych miast do e-usługi jakdojade.pl. Prelegent zapytany o to, co przyczyniło się do sukcesu e-produktu jego firmy, odpowiedział, że czynnikiem decydującym była nazwa portalu. Produkt może być bowiem niezwykle innowacyjny, potrzebny, poszukiwany, ale gdy jego nazwa nie wpadnie w ucho, nie da się jej łatwo zapamiętać i przekazać dalej, sukcesu nie będzie. Istotne jest również to, aby osoby startujące w e-biznesie posiadały zgrany zespół. W przypadku biznesu  internetowego liczy się team, a raczej kompetencje jego członków, które powinny się uzupełniać.

 

 akademia e-biznesu

 

Śmiało można powiedzieć, że konferencja w Gdańsku była udana. Uczestnicy stali się bogatsi o  doświadczenia biznesmenów, którzy odnieśli sukces i chcieli podzielić się swoją praktyką oraz wiedzą. Przede wszystkim jednak uzyskali potrzebną wiedzę na temat rozwijania własnych produktów i tego jak uniknąć błędów w prowadzeniu interesu w Internecie.

Kolejna i ostatnia już konferencja w ramach Akademii e-biznesu odbędzie się 8 listopada w Olsztynie i dotyczyć będzie ekspansji zagranicznych e-usług. Transmisję z wydarzenia będzie można śledzić za pośrednictwem serwisu Web.gov.pl. zapraszamy również do oglądania prezentacji z minionych już konferencji, które dostępne są w serwie Youtube na kanale portalu.

 

http://www.web.gov.pl/aktualnosci/19_2351.html

___ Wydrukuj

Formularz zgłaszania uwag